Noordoewer - Fish River Canyon (dag 7 met groep) - Reisverslag uit Noordoewer, Namibië van Rychard en Bianca - WaarBenJij.nu Noordoewer - Fish River Canyon (dag 7 met groep) - Reisverslag uit Noordoewer, Namibië van Rychard en Bianca - WaarBenJij.nu

Noordoewer - Fish River Canyon (dag 7 met groep)

Blijf op de hoogte en volg Rychard en Bianca

23 September 2016 | Namibië, Noordoewer

Vandaag voor het ontbijt proberen we op onze picknicktafel nogmaals op internet te komen om de reisverslagen bij te werken, helaas lukt dit niet helemaal. We hebben slechts een deel kunnen doen, maar niet veel.

Vandaag gaat om kwart over 6 de wekker, om 7 uur heerlijk ontbeten (ontbijtbuffet) en om 8 uur vertrekken.

We passeren bij de Oranje rivier een dorpje met een wijnplantage (dit is mogelijk omdat ze dicht bij de Oranje rivier zitten, dus hebben ze hier volop water) Hier is een dorpje voor de arbeiders met hutjes van golfplaten en gras. 1 ding is zeker, met deze temperaturen is het bloedheet in de hutjes. De bewoners gebruiken de hutjes volgens ons ook alleen om in te slapen, voor de rest leven ze voornamelijk buiten.

We gaan vandaag richting de beroemde Fish River Canyon, een 100.000 hectare groot park met fantastische vergezichten en diepe canyons met voornamelijk bruin en zwart kalksteen, zandsteen en poederzand. Met een diepte van 549 meter, een breedte van 27 kilometer en een lengte van 160 kilometer is de Fish River Canyon de op één na grootste/langste ter wereld.

De inkomsten voor de mensen hier konen voornamelijk van het werken bij de boeren bij de Oranjerivier. Verder hebben sommige locals schapen, koeien en geiten waar inkomsten van komen. Ook van de wol komen dan extra inkomsten.

We rijden nu offroad (geen asfalt meer, maar stoffige wegen met veel stenen).

In Fish River Canyon is alle stoffige grond hier van boeren voor koeien etc. De Kalahari is hier dichtbij en 7 of 8 hectare voor 1 schaap of koe is hier heel normaal. Er valt maar 145 mm regen per jaar.

In Namibië kan je Multi miljonair zijn als je een autobandenzaak hebt of diamantensmokkelaar bent.

Om 10 over 9 hebben we een korte fotostop.

Onderweg zien we onze eerste impala's en koeien.
Je kan hier niet harden dan 50 - 60 kilometer per uur rijden, dus dan hebben jullie een idee hoe lang we er over doen.

We bezoeken als eerste Hobas viewpoint , vanaf hier hebben we een geweldig uitzicht op de Canyon.
Daar hebben we heerlijk gewandeld en even de benen gestrekt (op deze manier beleef je het land toch weer op een andere manier) rondom de Canyon en genieten we volop van het uitzicht.
Ook de nodige foto's geschoten natuurlijk.

Het is heel warm, een zeer droge omgeving, een woest landschap. Er groeit wel wat maar het zijn meer struiken en af en toe een eenzame boom. Een kokerboom of een quiver tree is eigenlijk geen boom maar een plant en familie van de aloë. Even de sfeer proeven van dit woestijn landschap. De vegetatie is klein, dor en vetachtig. Dat hier iets kan groeien.

We rijden door het Fish River Canyon nationaal park en onderweg zien we struisvogels, hagedis, kudu’s en zebra’s. We stoppen bij een kleiner uitzichtpunt over de canyon. Het is een magnifiek vergezicht over de kloof met een rivier heel erg diep onderin. Je krijgt elke keer een andere view met de zon en de schaduw. Je blijft maar kijken.
Er is een wandelpad langs de rand van de canyon die loopt van het kleine uitzichtpunt naar het grote uitzichtpunt, een wandeling van zeker 3 kwartier. Wij gaan lekker wandelen. Een mooie wandeling waarbij je bij elke stap een ander uitzicht hebt. Dat heeft te maken met de rotsformatie, de zon die erop schijnt en de schaduw ervan. Echt magnifiek. We zien opeens een rotsformatie dat lijkt op een gezicht die de canyon en de rivier uitkijkt. Wat indrukwekkend en mooi!!

De eerste koedoes antilope (vrouwtjes) (Oryx) gezien.

We moeten helaas weer terug naar de bus om naar Ais-Ai te rijden, waar we ons nieuwe onderkomen voor vanavond hebben.

Onderweg eten we heerlijk bij Gondwana Village en daarna rijden we door naar ons hotel.

We zien veel struisvogels rennen en lopen.

Om kwart over 3 komen we aan in Ais-Ais resort.
Het is een alweer een mooi hotel, met kampeerplaatsen, lodges met buiten barbecue, een spa, buitenzwembad en een binnenzwembad en heerlijke warmwaterbronnen van 65 graden.. Jammer dat we hier maar 1 nacht verblijven.
De bagage wordt uitgeladen en Marius checkt ons in. Hij ontvangt de sleutels van de kamers. We slapen boven het binnenzwembad met spa en binnenjaccuzi's. We kunnen vanaf de balustrade zo het zwembad inkijken, wel gezellig.
De rest van de middag hebben we vrij.
Ook hebben ze hier heel veel last van baboons (bavianen), dus moeten we alle deuren dichthouden en de deuren op slot houden, want de bavianen weten inmiddels hoe ze deuren moeten openen als deze niet op slot zijn. Ook geen eten dus op ons balkonnetje gebruiken.

We nemen eerst een lekker bakje koffie en thee op ons balkon en gaan daarna een rondje over het resort doen om ook even naar de natuurlijke warmwaterbronnen te kijken.

Daarna lekker douchen en klaarmaken voor het avondeten.

Om 7 uur gaan we met de hele groep eten en dat wordt vandaag.....
wild en wel te verstaan Oryx (springbok biefstuk). Het was heerlijk!!

Nog wat gedronken met zijn allen en daarna naar bed toe.

Het was een heerlijke zonnige dag, zo'n graadje of 30, met vrijwel geen wind.

We zijn nog niet helemaal bij, maar wel al een heel eind, wordt dus vervolgd .......

Zo wordt weer een dag afgesloten met veel hoogtepunten.

Welterusten voor nu en tot hopelijk morgen met weer een dag wifi,
Morgen gaat de wekker weer vroeg om 6 uur / kwart over 6.

• 23 September 2016 - 22:43

Frank & Anita:

Hoi hoi,

Jullie hebben het super daar hè.
    Geniet ze hoor.... je hebben net lekker gegeten

• 24 September 2016 - 17:13

Miranda:

het is allemaal prachtig zo te lezen..fijn hoor! en ook nog lekker eten en mooi weer! een top vakantie denk ik. geniet er nog lekker, van jullie hebben nog heel veel te zien.
    groetjes liefs van ons allemaal.

• 25 September 2016 - 09:33

Hans & Jeannette :

Wat is het leuk daar. Eigenlijk toch ook wel een verschillend landschap ook al is het wat droger dan in Z-A.
    En wat zij ze lekker hè die springbokjes. Super hoor en geniet ze nog.
    Groetjes Hans en Jeannette

• 25 September 2016 - 10:07

Ma :

fijn te lezen
    zo.n mooie reis... en lekker eten mooie natuur
    genieten dus veel liefs maxx

• 26 September 2016 - 22:24

John En Carolien :