Khorixas - Oijkandero - Etosha Nationaal Park (14) - Reisverslag uit Outjo, Namibië van Rychard en Bianca - WaarBenJij.nu Khorixas - Oijkandero - Etosha Nationaal Park (14) - Reisverslag uit Outjo, Namibië van Rychard en Bianca - WaarBenJij.nu

Khorixas - Oijkandero - Etosha Nationaal Park (14)

Blijf op de hoogte en volg Rychard en Bianca

29 September 2016 | Namibië, Outjo

De wekker gaat om 7.15 uur zodat we op ons gemak de koffers kunnen inpakken en voor de deur kunnen zetten voor we gaan ontbijten. Om 8.00 uur ontbijten buiten op het terras in het zonnetje en stipt om 9.00 uur vertrekken we.
We gaan op weg naar het volgende hoogtepunt van onze reis: het Etosha Nationaal Park, het grootste wildpark van Namibië.
Vandaag hebben we waarschijnlijk ons laatste dagje offroad rijden (dus hou je vast in de bus).
We rijden richting Kamanjab en om 9.30 uur is het in de bus al 26 graden. De airco wordt dan ook al snel aangedaan door Brian.
We zien veel termietenheuvels onderweg. Zo hoog als een termietenheuvel van buiten is, zo diep zitten ze in de grond. Afhankelijk van de windrichting maken ze een extra opening voor airco in het gangenstelsel. Veranderd de wind, dan wordt het ene gat dichtgemaakt en wordt er een nieuwe opening gemaakt.
Je ziet het landschap onderweg steeds veranderen. Bijvoorbeeld weinig begroeiing, veel begroeiing met allerlei kleuren zoals bijvoorbeeld geel, lichtgeel, roestbruin, diverse soorten groen, etc., rood zand, enzovoorts.

Het is soms net een achtbaan in de bus, steil hard omhoog en heel hard omlaag....

Onderweg zien we koeien, geiten, roofvogels, gele wevers, bavianen, springbokken, giraffen, neushoornvogels, wrattenzwijn en oryxen.
Rond 11.45 gaan we na een koffiestop weer verder om een himba stam te bezoeken. We krijgen een rondleiding van een gids bij Otjik Andero Himba Village
We mogen zoveel foto's maken als we willen, maar we moeten ze wel laten zien als ze daarom vragen. We krijgen uitgebreid uitleg over de tradities, gebruiken en cultuur van de Himba's. Een uniek sociaal project. Het dorp werd in 1999 gesticht door een blanke boer, Jaco Burger. Hij gaf deze stam de ruimte om bij zijn boerderij hun dorp te bouwen en te leven volgens hun eigen tradities, terwijl ze voor zijn vee zorgden. Dankzij de opbrengsten van excursies kunnen de Himba's hun gebruiken in stand houden en kunnen de kinderen naar school.
Deze stam bestaat uit 39 kinderen, 24 vrouwen en 6 mannen. De mannen lopen elke dag zo'n 40 kilometer met de koeien om deze te laten grazen. Ze komen pas 's avonds terug in het dorp en jagen niet meer. De vrouwen blijven altijd in het dorp met de kinderen

Rond 14.30 uur gaan we lunchen bij Outjo Bakery. We hebben een heerlijke kipburger en een classic burger. Het was heerlijk. Om 16.00 uur moeten we weer terug zijn bij de bus.
We arriveren rond 16.15 uur bij onze lodge voor vanavond. Inchecken en daarna naar de kamer om de koffers in ontvangst te nemen. Eerst even een lekkere douche nemen en daarna de omgeving van de lodge even verkennen. Ze hebben hier een verlichte waterpoel waar diverse dieren komen drinken. Mooi om te zien.

Ondertussen werken we de reisverslagen weer bij zodat jullie weer up to date zijn.

Om 19.30 uur is het verzamelen bij de bar (de meeste zitten dan al bij de waterpoel) om te gaan dineren. We hebben lopend buffet (rijst, spinazie, gehaktballen, kudu, kip en groenten). Het was heerlijk!!

We krijgen een privé concert van een lokaal koor.Ze zingen en dansen een half uur en worden begeleid door iemand op een trommel (djembe) Ze zijn heel enthousiast en krijgen iedereen aan het swingen. Na afloop bedanken we natuurlijk het koor voor het optreden.

Rond 22.00 uur zijn we terug op de kamer en maken we het laatste deel van het reisverslag klaar, zodat we dit zo online voor jullie kunnen zetten.

Rond 22.15 uur duiken we het bed in, want morgen is het vroeg dag, we gaan namelijk een gamedrive in Ethosha doen.

Het was vandaag zeer warm met vriijwel geen wind. Een graadje of 38 maar liefst.

Veel leesplezier voor jullie (we zijn weer bij) en alvast welterusten.

Wij genieten met volle teugen.

Bedankt voor jullie leuke en lieve reacties.
Veel liefs van ons uit Namibië

• 04 Oktober 2016 - 14:11

Hans & Jeannette :

Heel apart dat die mensen bij die boer mogen wonen. Hij ziet ook wel het voordeel daarvan in. Een win win situatie dus eigenlijk heel slim.
    Groetjes Hans en Jeannette