Etosha National Park - Windhoek (dag 16 met groep) - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Rychard en Bianca - WaarBenJij.nu Etosha National Park - Windhoek (dag 16 met groep) - Reisverslag uit Windhoek, Namibië van Rychard en Bianca - WaarBenJij.nu

Etosha National Park - Windhoek (dag 16 met groep)

Blijf op de hoogte en volg Rychard en Bianca

03 Oktober 2016 | Namibië, Windhoek

De wekker rammelt, het is 6.15 uur en tijd om op te staan. De zooi moet weer ingepakt worden en buiten de deur worden gezet, zodat we om 7.00 uur in de ontbijtzaal staan. Het was weer een prima ontbijtje met heerlijke aardbeien yoghurt.
Dan breekt de tijd aan om te vertrekken, het is inmiddels 8.00 uur.

Vandaag hebben we een lange reisdag voor de boeg, we moeten maar liefst 530 kilometer rijden.

We rijden vandaag lekker een dagje op het asfalt en voor het eerst in lange tijd zijn de koffers niet in plastic verpakt in de aanhangwagen gegaan.

Het landschap is continue aan verandering onderhevig. Nu weer heel veel begroeiing, veel struiken, gele graspollen, bomen, heuvels, etc. In verschillende tinten groen, grijs, etc.) en veel termietenheuvels onderweg.
En zo gaat het de hele tijd door dat het landschap continue verandert.

Onderweg zien we weer de nodige dieren: heel veel wrattenzwijnen, koeien, giraffen, geiten, bavianen, geelsnavel neushoornvogel, wilde honden, etc.

Om 11.45 uur hebben we een snelle plas- en rookpauze.... en dingdong om 11.55 uur zijn we weer onderweg.

Je kan merken dat we onderweg naar Windhoek (de hoofdstad van Namibië) zijn, ze zijn hier veel met de wegen bezig (wordt 4-baans weg) en er is steeds meer bedrijvigheid (huizen, bedrijven, ook veel huisjes met aluminium dakplaten, etc. onderweg en alles wordt steeds groener.

We rijden Windhoek binnen en krijgen een stadstour met uitleg van Marius. We zien de belangrijkste gebouwen (parlementsgebouw, gerechtsgebouw, regeringsgebouw, kerk, oude gebouwen van vroeger, etc. Ook zien we hier nog veel Duitse invloeden en kenmerken uit koloniale tijden). Rond 13.00 uur lunchen we in Windhoek. Sven, Herma, Frank en wij besluiten naar de supermarkt te gaan voor een heerlijk warm broodje chicken en chicken curry met wat te drinken erbij. Wij hebben even geen zin om in een restaurant te gaan eten en weer zo'n vol bord te krijgen tussen de middag. Omdat we niet zo snel een leuk parkje kunnen vinden nuttigen we onze lunch op de trappen van een gebouw en lopen daarna nog even door Windhoek.
Om 14.00 uur moeten we bij de bus terug zijn en vertrekken we weer.

We gaan nu onderweg naar het Na'an ku sé Wildlife Center (nog een laatste keer gravel- en zandwegen in Namibië) dat gewonde dieren opvangt die niet meer teruggezet kunnen worden in het wild. Maar de stichting doet meer: alle werknemers zijn Bosjesmannen uit de omgeving. Dankzij hun inkomsten kunnen ze oude tradities in stand houden. We gaan in een safari jeep met een verzorger mee om de cheeta's en leeuwen te voeren. We bekijken de leeuwen, luipaarden, cheetah's, bavianen, lynx en wilde honden die hier zijn opgevangen en leren alles over de gewoontes van deze dieren.
Deze tour duurt 2½ uur en is heel indrukwekkend.
Bij de leeuwen liet de mannetjesleeuw duidelijk merken dat hij woest was (hij wou gevoerd worden), hij kwam een paar keer met luid gegrom keihard naar het hek toe rennen. Was mooi om te zien. Een Duitser die bij ons in de jeep zat schrok zich wezenloos, want hij was net een foto van de vrouwtjes leeuw aan het maken. Ook zagen we ze "het" nog doen.
De dieren hebben een natuurlijke omgeving die niet op een kooi lijkt omdat ze midden in de natuur liggen.
Het is een enorm groot gebied en je kan hier ook in lodges logeren.
We hebben genoten.

Daarna rijden we terug naar Windhoek om naar het hotel van vanavond te gaan, waar we om 19.00 uur aankomen. Onderweg zien we een mooi begin van een hele mooie zonsondergang.
Na een welkomstdrankje in de receptie krijgen we onze sleutels uitgereikt en moeten we deze doorgeven bij Brian voor de koffers.
We zijn om 19.15 uur op de kamer en kunnen even snel douchen om vervolgens om 20.00 uur weer terug bij de receptie te zijn om in Windhoek te gaan eten bij Joe's Beergarten.

Vandaag is onze laatste volle dag met de gehele groep. Vanavond hebben we een afscheidsdiner van Sven, Jeanet, Ireen, Wim en Frans, voor hun zit de reis er op en zij vertrekken maandag weer naar Nederland (hebben de reis De Kaap - Namibië gedaan en deze is samengevoegd met onze reis).

Om 20.15 uur komen we aan bij Joe's Beergarten en wordt de bestelling voor het drinken opgenomen en krijgen we gelijk de kaart uitgereikt voor het eten.
Het is er bomvol, reserveren is verplicht, maar heel gezellig en sfeervol ingericht (grote lange tafels met banken ervoor) Het is van een Duitse eigenaar.
Om 21.00 uur wordt eindelijk de bestelling voor het eten genoteerd en om 21.40 uur krijgen we dan eindelijk ons avondeten.
Rychard had een mixed gril met wild (krokodil, koedoe, zebra, springbok en oryx). Bianca had een koedoe steak met friet en groenten, waar Rychard ook nog de helft van op heeft). We hebben heerlijk gegeten en het ons goed laten smaken, maar weer veel te veel.
Onder het wachten wisselen we e-mail adressen en telefoonnummers uit.
Rond 22.55 / 23.00 uur verlaten we Joe's Beergarten om terug te gaan naar het hotel, waar we tegen 23.20 uur aankomen.
Tegen 23.45 uur duiken we de kooi in, want morgen is het weer vroeg dag.

Vandaag is het weer een mooie dag, graadje of 36 met geen wind en in Windhoek een paar wolkjes.

We hebben weer een topdag achter de rug en genieten nog steeds met volle teugen.

Helaas hebben we geen werkende wifi in het hotel, dus jullie lezen dit verslag als we deze dag al achter de rug hebben.

Welterusten voor jullie en veel liefs en groetjes van ons uit Namibië.

• 04 Oktober 2016 - 09:48

Hans & Jeannette :

Hoi Rychard en Bianca jullie hebben weer mooie ervaringen opgedaan. Na het vertrek van 5 man wordt de groep wel heel klein.
    Groetjes Hans en Jeannette

• 04 Oktober 2016 - 11:12

Ma:

rychard en bianca...leuk
    alles zo te lezen
    en ook zo.n groot verslag
    geniet er van
    veel liefs ma xx