Windhoek - Gobabis (dag 18 met de groep) - Reisverslag uit Gobabis, Namibië van Rychard en Bianca - WaarBenJij.nu Windhoek - Gobabis (dag 18 met de groep) - Reisverslag uit Gobabis, Namibië van Rychard en Bianca - WaarBenJij.nu

Windhoek - Gobabis (dag 18 met de groep)

Blijf op de hoogte en volg Rychard en Bianca

03 Oktober 2016 | Namibië, Gobabis

De wekker rammelt, het is 6.15 uur en tijd om op te staan. De laatste spullen moeten weer in de koffer en buiten de deur worden gezet voor wij gaan ontbijten.
Om 7.00 uur gaan we ontbijten (heerlijk ontbijt met wederom heerlijke aardbeien yoghurt) We hebben weer gesmikkeld.

Dan breekt de tijd aan om te vertrekken, het is inmiddels 8.00 uur, maar niet nadat we afscheid hebben genomen van Sven, Jeanet, Ireen, Wim en Frans (snik, snik). Zij blijven nog een volle dag in Windhoek en vliegen maandag weer terug naar Nederland waar zij dinsdag aankomen. (Goede vlucht jongens!!)
Sven nog geslaagd voor je t-shirt en je souvenirtjes?
En toen waren er nog maar 8 over in de bus. Raar hoor, maar het is helaas niet anders.

Vandaag moeten we ongeveer 300 kilometer rijden.

De 4 musketiers krijgen opeens praatjes en willen nu ook opeens voor in de bus zitten. Of we dus willen wisselen van plaats de rest van de reis. Dit is de hele reis al gevraagd en daar werd nooit op gereageerd. We maken er geen woorden aan vuil en zeggen dat dit ok is. Vervolgens zitten ze gelijk verspreid door de hele bus.

We rijden gelijk door naar Hosea Kutako International Airport, waar we pula's voor Botswana en USD dollars voor Zimbabwe gaan pinnen. Helaas is het zondag en wordt er geen geld bijgevuld (ja, wel in de vertrekhal, maar daar mogen wij niet komen omdat we niet gaan vliegen). Dus verlaten we het vliegveld met lege handen.

Marius krijgt rond 10.00 uur een telefoontje of de excursie naar de Nharo Bosjesmannen (ook wel Nharo-San genoemd) doorgaat.
We zouden dan naar hun dorp gaan voor een korte rondleiding. Het is bijzonder om te zien hoe ze hun tradities in ere houden, ondanks de snelle ontwikkeling van het land. De Bosjesman vertelt ons alles over hoe zijn gemeenschap jaagt, eet en leeft. Een leuke kennismaking met deze stam. In deze regio wonen nog veel Bosjesmannen op traditionele wijze.
Helaas gaat deze excursie niet door omdat de Bosjesmannen loon hebben ontvangen en dit in het dorp opgehaald hebben en daar nog zijn, sommige zijn het al aan het uitgeven zijn. Helaas pindakaas.

Hierdoor zijn we vandaag dan wel lekker op tijd in de lodge en hebben we wat extra vrije tijd tot onze beschikking. Een heerlijk vooruitzicht!!
Ook wel weer lekker (kunnen we onze koffers even opnieuw inpakken). Ook moeten de schoenen uit de koffers worden gehaald omdat deze morgen bij de grenspost en diverse check-points mogelijk ontsmet moeten worden tegen mond- en klauwzeer.

We rijden weer door een continue veranderd landschap waar we doorheen rijden. Ons laatste dagje in Namibië want morgen steken we de grens over naar Botswana. Bah, wat gaat de tijd toch snel!
Maar genieten doen we volop hoor! Van al het moois om ons heen en alle indrukken etc. die we iedere dag mee maken.

Om 10.35 uur hebben we een koffie- en theestop en om 11.15 uur gaan we weer verder.

Het wordt nu steeds groener om ons heen, de bomen die nu al zo groen zijn hebben diepgewortelde wortels die het water van diep uit de grond halen en de andere bomen en struiken hebben oppervlakkige wortels, maar zodra er een regenbuitje valt (hoe klein ook), worden deze ook heel snel groen.

We rijden langs een groot stuwmeer wat bijna leeg is vanwege de droogte. Raar gezicht hoor.

Omdat het zondag is zijn veel restaurantjes dicht en wordt het uiteindelijk een lichte lunch nuttigen bij de Wimpy's. Een heerlijke baguette chicken honey mosterd met friet en een wrap kip honey mosterd. Het was heerlijk.
Ondertussen is het alweer 31 graden buiten.

Rond 12.45 uur vertrekken we weer en onderweg zien we weer de nodige dieren (parelhoenders, koeien, struisvogels, bavianen, wrattenzwijnen, koedoes, paarden, giraffen (stuk of 8 langs de kant van de weg), etc.

Continue veranderende landschappen, heel afwisselend maar heel mooi om te zien en doorheen te rijden.

Om 13.45 uur komen we aan in ons guesthouse voor vanavond en om 14.00 uur zitten we al op onze kamers met koffers en al.
De guestfarm ligt in het Kalahari-woestijngebied en ongeveer 20 kilometer van de Transkalahari grenspost bij Botswana.
Het is een hele mooie omgeving, mooie kamers, wilde dieren die aanwezig zijn en veel vogels, ook een camping. Jammer dat we hier niet iets langer zijn, want we hadden al wandelend langs de kant van de weg aardig wat wild kunnen spotten.
We hebben van 14.00 tot 19.00 uur heerlijk vrij. We besluiten om eerst de koffers te ordenen en de schoenen apart te doen en daarna een heerlijk bakje thee en koffie en een zak heerlijke salt en vinegar chips (bedankt Sven) op ons eigen terrasje...
Dit is heerlijk genieten zo. Ook hebben we nog even een wandeling door de omgeving gemaakt, maar helaas geen wild gespot, wel de nodige vogels.

Om 19.00 uur is het eten. Het is een lopend buffet en het heeft prima gesmaakt. Daarna nog even na gepraat en wat gedronken en vervolgens om 22.30 uur naar onze kamer gegaan.

Daar de verslagen even uitgewerkt zodat we deze zodra we weer wifi hebben gelijk online kunnen zetten en jullie weer wat te lezen hebben en wij inmiddels deze dag alweer achter de rug hebben.

Om 23.15 uur duiken we ons bedje in.

Het was een mooie dag, graadje of 33 met vrijwel geen wind.

Bedankt voor jullie lieve reacties en veel leesplezier.

Groetjes en liefs van ons uit Namibië, waar we nog steeds met volle teugen genieten van deze onvergetelijke vakantie.

Dit was onze laatste dag in Namibië, morgen gaan we naar Botswana.

• 04 Oktober 2016 - 09:57

Hans & Jeannette :

Bedankt weer voor dit leuke verslag. inderdaad jammer dat jullie daar niet iets langer konden blijven. Weer een land afstrepen.
    Groetjes

• 06 Oktober 2016 - 07:04