Maun - Nata/Makgadikgadi Pan (dag met de groep) - Reisverslag uit Nata, Botswana van Rychard en Bianca - WaarBenJij.nu Maun - Nata/Makgadikgadi Pan (dag met de groep) - Reisverslag uit Nata, Botswana van Rychard en Bianca - WaarBenJij.nu

Maun - Nata/Makgadikgadi Pan (dag met de groep)

Blijf op de hoogte en volg Rychard en Bianca

07 Oktober 2016 | Botswana, Nata

Woensdag, 5 oktober 2016

Om 6.15 uur gaat alweer de wekker en is het weer tijd om op te staan.
Laatste dingen weer in de koffers stoppen en buiten de deur zetten voor het ontbijt (schoenen nog steeds apart).
Vanaf 7.00 uur ontbijten (was weer heerlijk) en om 8.00 uur dingdong!! Is het weer vertrekken.
We gaan weer op pad voor nieuwe belevenissen vandaag.

Het zonnetje prikt in ieder geval alweer aardig, dus het belooft weer een mooie dag te worden.

Om 9.00 uur hebben we weer een check-point en deze keer zijn we de pineut.....
We moeten de bus uit en al onze schoenen moeten worden gedesinfecteerd tegen mond- en klauwzeer voor we door mogen rijden.
Hierna op de rest wachten tot iedereen klaar is met zijn schoenen en Brian de bus ook door een speciaal bad heeft gereden. Ondertussen hebben we even high five met een lokaal jochie gedaan en een foto van hem gemaakt. Dat glunderende gezichtje bij het zien van zijn eigen foto, super om te zien.

In Botswana is veel last van de droogte, ook voor de geiten, koeien, etc. Het is op dit moment de ergste droogte in 7 jaar tijd.
We zien continue veranderende landschappen, dan weer droog, dan weer groen met veel geel gekleurde grassoorten, struiken en bomen in diverse tinten groen, etc. Dan weer hogere begroeiing met veel bomen ertussen, dan weer heel vlak met vrijwel alleen maar grassen in allerlei tinten en een enkel struikje. Heel mooi om te zien en doorheen te rijden, maar best lastig om te beschrijven. Dan weer opeens palmbomen tussen de begroeiing, heel raar om te zien, maar toch echt waar. Ook zien we tussendoor kleine gemeenschappen met stenen huisjes en beehives hutjes en omheiningen voor het vee. Deze huisjes hebben allemaal water- en stroomvoorziening.

Bij ons zie je alleen maar koeien en schapen langs de kant van de weg staan, maar hier zie je gewoon zebra's, olifanten, etc. Heel gaaf om dit van zo dichtbij te zien en dat blijft het nog steeds.

Onderweg hebben we de volgende dieren gezien: ezels, geiten, koeien, honden, struisvogels, zebra's, bavianen (deze komen uit de bush naar de stad op zoek naar eten en plunderen onder andere de prullenbakken), olifanten, zebra's, paarden, vogels, etc.
We hebben in ieder geval een hele mooie route vandaag met al dit wild zo langs de kant van de weg en overstekend wild.

Op een gegeven moment zien we onze eerste baobab boom.
Dit is zonder twijfel het meest spectaculaire stuk flora dat Afrika te bieden heeft. In Afrika komen 6 soorten van deze boom voor: één op het vasteland en de overige 5 varianten op Madagaskar. Het opmerkelijke aan deze enorme bomen is niet zozeer de hoogte van maximaal 25 meter (de rode mahonie wordt 60 meter hoog) als wel de enorm dikke stam die een omtrek tot 45 meter kan bereiken. De takken steken volgens een grillig patroon in de lucht. Omdat de baobab het grootste gedeelte van het jaar geen blad draagt, lijkt het wel of de boom op z'n kop staat, met de wortels in de lucht, iets wat in veel Afrikaanse legenden wordt verteld. De Bushmen geloven dat de bomen vanuit het paradijs op aarde worden gegooid, waarbij ze zicht met hun kruin in de aarde boren. Het is dan ook net of er geen jonge baobabs groeien. Dit komt doordat baobabs de eerst tientallen jaren nauwelijks als zodanig herkenbaar zijn omdat ze dan nog een normale omvang hebben. Pas op latere leeftijd beginnen ze uit te dijen. Baobabs worden enorm oud. Sommige experts houden het wel op 1000 jaar maar er zijn ook onderzoekers die zeggen dat de oudste exemplaren een leeftijd van 4000 jaar bereiken. De baobab draagt alleen in de regentijd bald en vruchten. Het hout van de baobab is sponzig en nat en daardoor zowel ongeschikt voor brandhout als voor constructiehout. In 1916 werd op Madagaskar eindelijk een nuttige toepassing van het hout gevonden: als grondstof voor de papierindustrie. Het succes was zo groot dat in zuidelijk Afrika al snel de uitroeiing van de baobab dreigde. Botanische insituten kregen het voor elkaar dat de boom niet langer voor dit doeleinde werd gebruikt. Voor de dieren is de baobab van groot belang. Bavianen en meerkatten zijn dol op de vruchten. Vandaar dat de baobab ook wel apenbroodboom heet. Veel dieren brengen in baobabs de nacht door en nachtdieren juist de dag. Genetten en galago's kruipen overdag weg in een van de talloze gaten en spleten die in de loop van de jaren in het zachte hout zijn ontstaan. Bijzondere bewoners van de baobab zijn de Ethiopische geelsnaveltok en roodsnaveltok. Van deze neushoornvogels wordt het vrouwtje in een holte in de baobab met nest en als ingemetseld door een wand van modder en uitwerpselen. Het mannetje haalt voedsel en voedt het vrouwtje en de jongen door een kleine opening. Zodra de jongen kunnen vliegen, wordt de wand opengebroken. In perioden van droogte staan olifanten de bast van de baobab open met hun slagtanden om het vochtige hout te eten. De baobabs weten dit soort aanslagen doorgaans te overleven.

Om 10.45 uur hebben we een koffie-, thee-, rook- en pauze stop, bij een hele leuke lodge met beehive hutjes. Een echte Afrikaanse sfeer. Helaas kunnen we hier maar even van genieten, want om 11.00 uur vertekken we weer en het begint het alweer vies warm en heeet te worden. We gaan de vieze luchtvochtigheid van Nederland tegemoet, dus vier warm!!

Onderweg steeds veranderende landschappen, wel mooi om te zien en doorheen te rijden.

Om 12.20 uur komen we aan in Nata en stoppen we voor een lichte lunch bij een lodge. Marius heeft wel gelijk dat Tswana's lui volk zijn, we moeten heel lang op een toast sandwiches kaas wachten en ook wisselgeld is niet aanwezig, maar moet bij iedere rekening gewisseld gaan worden bij het naastgelegen tankstation. Hierdoor vertekken we uiteindelijk pas om 13.50 uur in plaats van het afgesproken tijdstip van 13.30 uur.

Het is inmiddels alweer 38 graden en erg heet.
We rijden door naar onze lodge voor de komende nacht. Het is een lodge in geheel Afrikaanse sferen. We worden verwelkomd met een welkomstdrankje (ijsthee) en daarna worden de sleutels uitgereikt en wordt ons de weg gewezen naar onze kamers en de koffers gaan gelijk mee. Ook de kamers zijn geheel in Afrikaanse stijl, heel leuk, mooi en sfeervol. We hebben zelfs een buitendouche en een bad binnen en een ruime, mooie, ruime slaapkamer met klamboe en airco en een apart zitje. Vandaag hebben we zo'n 7 muggen doodgemept.
Spuiten dan maar en gelijk de klamboe laten zakken over het bed.

Vanwege de droogte wordt er gevraagd om spaarzaam om te gaan met water. We hebben even tijd voor onszelf nu. Heerlijk!!

Rond 16.00 uur moeten we bij de receptie verzamelen voor de excursie per 4WD naar de Makgadik-gadi Pan. Dit is een enorme "zoutpan" in het noordoosten van Botswana, middenin de droge savanna. De zoutpan is ontstaan doordat het grote Makgadik-gadi-meer, met een oorspronkelijke oppervlakte zo groot als Zwitserland, duizenden jaren geleden volledig opdroogde. We bewonderen aan de randen van de pannen de grassen en acacia's die er groeien en ontdekken mogelijk hier en daar een prachtige, dikke baobab boom. De excursie duurt ongeveer 3 uur. We zien onder het genot van een verkoelend drankje een schitterende zonsondergang bij de rivier.
We hebben gnoes, hyena's, flamingo's, vogels, struisvogels, vogels en pelikanen gezien.

Rond 18.45 uur zijn we terug bij de lodge en nemen we een snelle douche om het zand en zweet van ons af te spoelen. Daarna is het alweer tijd voor het avondeten. Het is een lopend buffet, met lokale Botswaanse specialiteiten, waaronder maispap (Brian's favoriet, eet hij altijd thuis en hij laat dan ook zien hoe ze dit eten). We hadden onder andere groenten, beef, kip, rijst, tomatensaus met ui, vis, penne, etc. We eten buiten in het geheel in Afriaanse stijl opgebouwde restuarant en nabijgelegen bar en kampvuurcirkel. Wat een rust en wat een gave, mooie lodge is dit zeg.

Wie kan er nu zeggen dat ze onder de Botswaanse sterrenhemel met zicht op de melkweg buiten hebben staan douchen?. Wij in ieder geval wel en we hebben ervan genoten!!

Nog even napraten en natafelen en om 22.00 uur gaan we terug naar de kamer. We schrijven het reisverslag nog even zodat we dit weer online kunnen zetten zodra we wifi hebben.

Het was weer een warme dag, graadje of 38/40.

Bedankt voor jullie lieve reacties.
En Sven, we snappen heel goed dat je terug wilt!!

Welterusten voor nu en tot de volgende keer.

Wij genieten nog steeds met volle teugen in Botswana.

• 08 Oktober 2016 - 10:46

Hans & Jeannette :

Hoi Rychard en Bianca wederom een leuk verslag om te lezen. Het is inderdaad wel apart om ipv koeien en schapen langs de weg te zien allerlei wild te zien.
    Ook leuk om buiten te staan douchen.
    Groetjes Hans en Jeannette

• 08 Oktober 2016 - 22:58