Stellenbosch - Lamberts Bay (dag 5 met de groep) - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Rychard en Bianca - WaarBenJij.nu Stellenbosch - Lamberts Bay (dag 5 met de groep) - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Rychard en Bianca - WaarBenJij.nu

Stellenbosch - Lamberts Bay (dag 5 met de groep)

Blijf op de hoogte en volg Rychard en Bianca

21 September 2016 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Helaas hebben jullie ons even moeten missen, we hadden dus geen internet.
Is heel beperkt, dus helaas gaan jullie dit nog wel een paar keer mee maken waarschijnlijk. Hopelijk gaat het vandaag lukken, maar vandaag is de wifi heel traag, dus we zullen zien.

Vandaag gaat de wekker om 6 uur. Om 7 uur ontbijten en stipt om 8 uur vertrekken we vanuit Stellenbosch. We hebben heerlijk geslapen en ontbeten in en mooi hotel.

We rijden over de R44 Stellenbosch Wellington e zien onderweg de Tafelberg voor de laatste keer deze reis.
Vandaag zullen we zo'n 250 km rijden.
Het zonnetje komt al snel door, dus het belooft weer een mooie dag te worden.

Het landschap verandert continue, meer heuvels, meer olijfbomen, weilanden, koeien, etc. Heel mooi om te zien.
Ook zijn er hier al veel windmolens langs de kant van de weg, ze staan vandaag stil, want er staat geen zuchtje wind.

Rond 10 uur hebben we een koffie- en theestop in Porterville bij Villa Cho-co-Latte (het plaatsje waar onze reisleider woont, dus die kan gelijk even afscheid nemen van zijn schatje, want die is hierheen gekomen).

Rond half 11 vertrekken we weer naar Clanwilliam voor een korte lunch waar we hebben gegeten bij Nancy's Tearoom.
Heerlijke sandwiches met chips (friet) en salade gegeten.

Na het verzamelen gaan we door om een rooibosplantage te bezichtigen.
Onderweg weer een continue veranderende landschappen (vlak, heuvels, rode aarde, gewoon, akkerbouw, veeteelt, bergen, etc,)
We nemen de nationale route (N7) cape Namibië.
Onderweg zien we ook weer de nodige dieren zoals schapen, springbokjes, vogels, etc.
In Citrusdal waar we langsrijden hebben ze veel sinaasappels, vandaar de naam en ook wijnteelt.
Ook zien we veel weversnetjes in het riet en in de bomen onderweg.

De Clanwilliam rivier is voor 80 procent vol en gaat over in de Olifantsrivier.

We genieten van het uitzicht op het schitterende Cedergebergte en de vele thee-, citrus- en fruitplantages.

Aan de ene kant van de weg is het groen, aan de andere kant van de weg zijn er veel rotsen met struiken.

We genieten volop van het mooie gebied rond Clanwilliam, de enige regio ter wereld waar rooibos theeplanten groeien en we genieten van het uitzicht op het schitterende Cedergebergte.
Er zijn 450 boeren die rooisbos thee verbouwen in het Cedergebergte.
Een kleine boer heeft een hectare van 40 / 50 hectare grond.
Na een mooie rit komen we aan bij Elandsberg Eco Reserve, waar veel theeplantages liggen.
We krijgen eerst een rondleiding en uitleg in het veld, daarna in en nabij de fabriek en als afronding hebben we de proeverij in de theetuin van de plantage..... Heerlijk!
Dan smaakt de thee in Nederland toch echt niet naar rooibos hoor!!

Dit is een grote rooibosplantage, waar een opbrengst van 5 tot 6 ton per jaar is. De oogst duurt hier dan ook 8 weken.
Rooibos is de rode stengel van de plant en dus niet de blaadjes.
De planten kunnen 6 jaar mee en zijn dan op. Dan wordt er lupine gepland voor meststof voor de nieuwe plantjes. De zaadjes worden in maart gepland, maar omdat dit jaar alles eerder dan anders is (waarschijnlijk vanwege de droogte van vorig jaar) zijn er nu al 3 weken geleden kleine plantjes gepland.
We krijgen veel meer uitleg over het gehele proces voor je rooibosthee hebt, maar dat zullen we hier niet neerzetten.

Bij de rooibosplantage zien we naast de peperboom van 170 jaar veel wever nestjes in de bomen hangen.

We gaan na de proeverij weer terug naar de bus om naar ons nieuwe onderkomen te komen.
Voor vandaag is dat Lambert's Bay. Een klein vissersdorpje aan de Westkust. De inkomsten komen hier van vis en aardappels.

Onderweg continue veranderende landschappen (vlak, heuvels, rode aarde, gewone aarde, veeteelt, akkerbouw, bergen, etc.)

Voor we aankomen in het hotel bezoeken we eerst nog Birds Islands in Lambert's Bay waar de Jan van Genten (vogels) leven.
Om kwart voor 5 komen we aan in het hotel, inchecken en lekker even opfrissen.
We gaan om half 7 eten in een open air restaurant waar alles nog authentiek Afrikaans wordt klaargemaakt (op potties, (grote kookpotten in het vuur)oven en vuur).
Veel vis, groenten, aardappels, brood, mosselen, vlees, etc.
We zitten aan het strand in de open lucht met een dakkie boven ons hoofd en fleecedekentjes tegen de wind.

Om 6 uur vertrekken we naar het restaurant om eerst nog van een mooie zonsondergang te genieten alvorens we gaan eten.

Om 10 over 9 zijn we terug in het hotel en drinken we nog een drankje met Sven in de bar. Daarna naar bed toe.

Helaas vandaag geen wifi, vandaar het verlate verslag.

Het was een mooie, warme dag en we hebben volop genoten.