Gobabis - Maun (dag 19 met de groep) - Reisverslag uit Maun, Botswana van Rychard en Bianca - WaarBenJij.nu Gobabis - Maun (dag 19 met de groep) - Reisverslag uit Maun, Botswana van Rychard en Bianca - WaarBenJij.nu

Gobabis - Maun (dag 19 met de groep)

Blijf op de hoogte en volg Rychard en Bianca

03 Oktober 2016 | Botswana, Maun

Goedenavond allemaal, hier zijn we weer. Als jullie dit reisverslag lezen hebben wij deze al achter de rug.

De wekker gaat om 6.15 uur (gaat routine worden en we zijn al ruimschoots wakker). Koffers weer inpakken (voor zover dit nog nodig is) en voor het ontbijt buiten zetten.
Om 7.00 uur lekker ontbijten, het smaakte weer prima, en om 7.30 uur vertrekken we (wordt uiteindelijk 7.40 uur).

Sven een hele goede terugvlucht naar Nederland vandaag.

Vandaag hebben we een lange reisdag voor de boeg, we moeten ongeveer 550 kilometer rijden.
In de bus krijgen we immigratieformulieren die we moeten invullen. Dit versnelt de grensformaliteiten aan de grens.
De grens is maar 20 kilometer rijden.
Ondertussen zijn we bij de Namibische kant van de grens aangekomen en moeten met de paspoorten en migratiepapier naar de migratiedienst. Dit gaat vlotjes en om 8.15 uur mogen we allemaal Namibië uit en hebben we er weer een stempel bij in het paspoort. Het wachten is nog op Brian, want die heeft als chauffeur meerdere formulieren e.d. in te vullen. Uiteindelijk heeft ook Brian groen licht en vertrekken we om 8.40 uur naar de grens met Botswana. Daar moeten we de bus uit en lopend naar de douane.
Hier moeten we ter plaatse een formulier invullen en het paspoort laten zien en als dit akkoord is krijgen we ook hier weer een stempel in het paspoort en worden we toegelaten tot Botswana. Ook dit gaat vlotjes en iedereen heeft een stempel gekregen.
We hoeven geen schoenen te laten ontsmetten.
Om 9.15 uur heet Marius ons welkom in Botswana.

Het wordt gelijk weer een ander landschap.
We zien onderweg veel koeien, geiten, ezels, vogels, struisvogels, paarden, etc.
Brian moet regelmatig flink in de remmen omdat er plotseling een koe, geit of ezel oversteekt.

De bushokjes hier zijn gemaakt van aluminium dakplaten, leuk om te zien en ook rijden ze hier nog veel met ezels en wagen op de weg.

Tja en wat doe je dan op zo'n lange reisdag?
Zitten, om je heen kijken en genieten van al het moois wat je om je heen ziet en de continue veranderende landschappen en af een toe een praatje maken in de bus.

De locals staan hier heel veel aan de kant van de weg om te liften, ook als ze al bij een bushokje staan te wachten.

We rijden maar op een 1-baans weg, maar wel asfalt en Brian tuft aardig door. Hij kan niet harder dan 100 kilometer per uur omdat er een begrenzer in de bus zit.

Om 11.15 uur arriveren we in Ghanzi en gaan we kijken of we pula's kunnen pinnen en daarna gelijk lunchen.
Het pinnen lukt, alleen het lunchen niet, want het restaurant is failliet.
Het is buiten al 36 graden en erg heet.

We rijden daarom maar iets verder en gaan uiteindelijk om 11.30 uur lunchen bij Kalahari Arms hotel. We zitten heerlijk buiten op het terras onder de rieten overkapping want het is heel heet vandaag. We bestellen een heerlijke toast ham/kaas en een beef-burger met friet met drinken. Het heeft heerlijk gesmaakt.
Om 13.00 uur vertrekken we weer met de bus.

Iemand uit Botswana heet een Tzwanas. Dit is het luiste volk en dat merken we ook wel als ze aankomt met onder ander het dienblad met bestek, met veel gepuf werd dit op tafel gezet en zoek het maar uit, we moesten het zelf maar onder elkaar uitdelen. Het eten werd op de rand van de tafel gezet met veel gepuf en wel netjes uitgedeeld.

Het wordt steeds groener onderweg in Botswana.

Dan opeens rijden we een checkpoint tegemoet en we wachten vol spanning. Moeten we eruit en door een desinfecterend bad met de schoenen en alle overige schoenen die we bij ons hebben?
De douanier is goed gemutst (waarschijnlijk is het te warm en wil ze snel weer in de schaduw gaan zitten volgens Marius) en we mogen doorrijden zonder ontsmetting van de schoenen.

Op dit moment is het een heel saai landschap, vlak, bomen en struiken, wel veel groen en één lange weg.
Ook zien we weer veel wevernestjes in de bomen en struiken hangen.

Op een gegeven moment zien we veel krottenhuisjes, beehives en ook gemeenschappen met huisjes en eigen vee langs de kant van de weg opdoemen. Wat een verschil met Namibië hoor.
Ze leven hier van hun vee en de melk opbrengst hiervan of werken bij de lokale boeren. Als je in de gemeenschap wil komen wonen moet dit aan het hoofd van de gemeenschap worden gevraagd en moet je 1 koe aanleveren. Het zijn over het algemeen allemaal stenen huisjes met een watervoorziening en elektriciteit. Als je een golfplaten huisje ziet hebben de mensen meestal een nieuw lapje grond gekregen en gaan ze hier later een stenen huisje bouwen, maar tot die tijd staat er dan een golfplaten huisje.

Om 15.00 uur hebben we een plaspauze bij een benzinestation, maar vanwege de droogte is er geen water om door te spoelen, dus mogen we niet naar de toiletten. Ook het winkeltje met de nodige voorzieningen en drinken is zo goed als leeg. Dan maar achter een boom als je echt moet. Het wordt dan maar een extra rookpauze voor de meeste.
Het is echt heel erg heet buiten en dat blijkt later wel, want het is inmiddels 40 graden buiten.
Gelukkig hebben we airco in de bus, heerlijk!!

Op een gegeven moment rijden we langs Lake Magani, een groot meer, maar ook dit staat vanwege de droogte vrijwel leeg.

Met veel wisselende landschappen gezien te hebben onderweg komen we dan eindelijk aan in Maun bij de Maun lodge waar we de komende 2 nachten zullen verblijven.
Om 17.00 uur zij we helemaal gesetteld op de kamer (inclusief koffers en schoenen). Tot 19.00 uur hebben we lekker even de tijd voor onszelf.

We nemen een lekkere verkwikkende douche zodat we helemaal klaar zijn voor de avond. Ook werken we aan de reisverslagen, want er is weer wifi in het hotel.

Vanaf 19.00 uur kunnen we eten in het traditionele Afrikaanse restaurant met bar, in een mooie, serene omgeving met een echt kampvuurtje, een rieten dak waar de eettafels staan en live muziek. Wat wil je nog meer?
Eten in de buitenlucht onder de sterrenhemel op de 1e avond in Botswana.
We eten samen met Herma, Frank en Marius, de andere 4 van de groep komen later pas eten.
We hebben een heerlijk lopend buffet met onder andere: kip, heek (vis), rund, aardappelpartjes, lam, rijst, groenten, penne (pasta), aardappelschotel, etc. Het was heerlijk en heeft goed gesmaakt.
Ook het dessertbuffet smaakt prima voor degene die een toetje nemen (van taart tot chocolademousse etc.)

Nog even met Marius gepraat en als afsluiting nog een bakje koffie en thee gedaan.
Om 21.10 uur gaan we naar onze kamer om onder het genot van een bakje thee en koffie de reisverslagen online te zetten. We zijn nu weer helemaal bij, dus veel leesplezier voor jullie.

Om 22.15 uur gaan bij ons de ogen dicht, want morgen is het weer heel vroeg dag...........

Veel liefs en groetjes van ons uit een heel warm Botswana.
We genieten met volle teugen en willen nog lang niet naar huis terug.

• 04 Oktober 2016 - 10:06

Hans & Jeannette :

Hoi Rychard en Bianca de reis begint al aardig te vorderen. Maar zoals we lezen hebben jullie het prima naar de zin. veel plezier nog verder.
    Groetjes Hans en Jeannette

• 04 Oktober 2016 - 14:37

Sven:

Leuk te lezen. Ben inmiddels weer thuis, de was machine staat te draaien. Maw het gewone leven is weer begonnen. Geniet ze verder