Chobe Nationaal Park (dag met de groep) - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Rychard en Bianca - WaarBenJij.nu Chobe Nationaal Park (dag met de groep) - Reisverslag uit Kasane, Botswana van Rychard en Bianca - WaarBenJij.nu

Chobe Nationaal Park (dag met de groep)

Blijf op de hoogte en volg Rychard en Bianca

07 Oktober 2016 | Botswana, Kasane

Vrijdag, 7 oktober 2016

De wekker rammelt ons om 05.00 uur wakker.
Bij het openen van onze ogen en het opendoen van de gordijnen, kijken we over ons terras zo uit naar de rivier. Helaas zien we geen krokodil of nijlpaard over het gras terug het water inlopen. Hoe heerlijk is dat.
De zon begint op te komen, het wild zoals de vogels, apen, bavianen, wrattenzwijntjes, komen tot leven want je hoort overal geluiden. Is dit zalig wakker worden of niet, ja toch? Even lekker rustig wakker worden en genieten met volle teugen van deze schitterende omgeving.

Om 5.45 uur moeten we kant en klaar staan bij de receptie voor de tour. We maken met ons allen een ochtend jeepsafari door Chobe Nationaal Park (spreek uit Tsjobie Nationaal Park).
Aangezien we in een open jeep gaan en de zon nog niet helemaal op is, kan het koud zijn, dus voor de zekerheid een jasje aan. We hebben vandaag onze laatste gamedrive van deze reis in een open 4WD. We zijn erg benieuwd wat we onderweg allemaal gaan zien.
De jeep is iets later dan gepland, want hij stond klaar bij de oude lodge waar we eigenlijk zouden logeren. Wachten duurt altijd langer dan het in werkelijk is. Dan komt de 4WD eindelijk aanrijden en we stappen dan ook snel in, want wij zijn er klaar voor!!

De 1e stop is bij de ingang van het park. Eerst moeten we ons laten registreren door de ranger en krijgt hij te horen welke route hij mag rijden (er mogen namelijk maar zoveel 4WD's per routen worden toegelaten). De camera’s zijn al in aanslag, laat het wild maar komen we zijn er klaar voor.

Helaas hebben wij de black upper route en niet de rivier route. Hierdoor moeten wij extra kilometers over het asfalt rijden voor we uiteindelijk in het park zijn. Maar wat we dan uiteindelijk zien maakt weer veel goed. Als de jeep stopt dan speuren we meteen met ons allen de omgeving af. We vragen ons af wat de ranger gezien heeft. Er zou een mannetjesleeuw met prooi bij een struik moeten liggen.

We zien een groep aapjes en bavianen met baby’tjes, ze liften mee op de rug van moeders of hangen aan de buik. Sommigen hangen er maar half bij en gelukkig houden ze zich goed vast en vallen er niet af.
Impala’s zien we overal en volop, dit geldt trouwens ook voor springbokjes. Wat zien we nog meer? Giraffen, olifanten, buffels, jakhals, krokodil (met jong), nijlpaarden, koedoe's, antilope, veel vogels en onder de boom moet sowieso een mannetjesleeuw liggen met de prooi van vannacht of vanmorgen vroeg, een gevangen buffel, die op zijn rug ligt met zijn poten stijf omhoog. Die zien we, maar de mannetjesleeuw niet, waarschijnlijk zit die van zijn prooi te eten uit het zicht van ons. Tja, het is de natuur he.

In dit park zijn geen hekken of afrasteringen die de dieren binnen of buitenhouden, het is een plek waar de dieren vrij komen en gaan. Ze voelen zich veilig om hier te leven, zij zijn hier de baas. De mens mag niet vrij rondlopen in het park, voor de eigen veiligheid en de veiligheid van de dieren. Er is altijd iemand in de buurt die de omgeving scherp in de gaten houdt voor het wild.

Wel heeft onze ranger op een gegeven moment giga haast op het laatst en negeert hij jammer genoeg os "stop geroep" nog wel eens, zodat we niet overal een foto van kunnen maken of dit rijdend moeten doen in de hoop dat de foto lukt.

Na deze prachtige ervaring rijden we richting de uitgang van het park. Vlakbij de uitgang zien we een prachtige gekleurde vogel op een tak zitten, die heel rustig blijft zitten. Het is een vogeltje met minimaal 8 verschillende kleuren van groen, rose, violet, staalblauw, een wauw vogeltje.
Dat is nog een mooi afsluiter van onze ochtendsafari en is het tijd om naar het hotel terug te gaan.

We hebben in ieder geval genoten van de gamedrive en het wild wat we hebben gezien en komen rond 9.15 uur / 9.30 uur terug bij de lodge en kunnen nog net ontbijten. Dat fietst er ondertussen wel in hoor.

Na het verlate ontbijt hebben we relaxtijd tot 13.50 uur.
Niet zo veel, maar toch iets en we genieten op ons terras van de vogels, wrattenzwijnen en konijnen die hier gewoon voor onze terrasje staan, lopen en vliegen. Wat is dit toch heerlijk genieten ondanks de warmte!

Om 14.00 uur moeten we bij de receptie staan, want dan worden we opgehaald door een bus om een bootsafari over de Chobe-rivier te gaan maken. Hopelijk zien we veel wild bij de oevers van de rivier. We zouden olifanten, zebra's, impala's, buffels, giraffes, maar ook nijlpaarden en krokodillen moeten kunnen zien en al het andere. We gaan het zien.
Om 13.50 uur staan we bij de receptie en zijn we klaar voor onze riviercruise. Want we worden rond 14.00 uur opgehaald door een 4WD om te betalen bij een andere lodge en daarna naar de aanlegsteiger te rijden.

De rivier is de natuurlijke grens tussen Namibië en Botswana en de tocht gaat ook door het Chobe Nationaal Park. Zoals de regel is bij elk nationaal park, moet je je eerst registreren voordat je het park binnen mag. Dit is hier op een ander bootje waarop het kantoortje gevestigd is.
Hier kan onze bootcruise echt beginnen.

We spotten een visarend, olifanten op de berghelling, groepen buffels op de oever, een groepje olifanten aan de rivieroever. Genoeg te zien en veel te genieten.

In het midden van de rivier ligt een eiland van riet en gras. Plots zien we een paar oren boven het water komen en ja hoor, het is een nijlpaard. Met regelmaat verschijnt zijn kop boven water en laat hij of zij zich horen. De lokale gids vertelt dat nijlpaarden onder water paren en het is onze sterk vermoeden dat dit de activiteit is waar de nijlpaard op dit moment mee bezig is. Nijpaarden kunnen wel 5 tot 6 minuten onder water blijven maar willen het liefst wel grond onder de voeten hebben. Ook zijn ze heel erg territoriaal.

Aan de oever spotten we meerdere olifanten. 1 baby olifantje is jonger dan 1 jaar want het kan makkelijk onder de moederolifant doorlopen. Gezien het gemak waarop het babyolifantje onder de moeder doorloopt en dat we het hebben zien zogen, schatten we in dat het babyolifantje ongeveer een half jaar is. De kleine doet alles na wat mama olifant doet, dit gaat uiteraard met vallen en opstaan. Mama olifant drinkt uit de rivier, de kleine probeert dit ook. Het weet nog niet goed wat het moet doen met de slurf en steekt het hele koppie onder water, wil het koppie ook verstoppen in het zand. Komisch om te zien, het babyolifantje. We kunnen dit tafereel wel uren en uren afkijken. Mama olifant heeft blijkbaar genoeg van ons, want ze gaat verder de oever op en de rest volgt haar. Dit is voor ons het teken om ook verder te gaan om onze bootcruise.
Als we ons rondje om het eilandje verder afmaken zien we een grote bull olifant op het eiland van gras en riet.
Ook zien we nog impala's, springbokken, veraan, vogels en heel veel watervogels. Helemaal toppie en gaaf dit! We genieten er volop van om dit moois allemaal zo te mogen aanschouwen.

We willen een nijlpaard zien met zijn bek wagenwijd open, en onze gebeden worden ook verhoord. Het gebeurd bij een groep van ongeveer 6 nijlpaarden. Geweldig om te zien en op foto vast te leggen.
Als we terugvaren pikken we ook nog een prachtige zonsondergang mee, wat een prachtige tocht is dit.

Rond 18.20 uur zijn we weer terug aan de oever en gaan we met de 4WD terug naar de lodge waar we rond 18.30 uur weer arriveren.
We drinken nog even wat lekkers op ons terras en daarna nemen we een verkwikkende douche. Heerlijk.

Rond 20.00 uur komen Herma en Frank ons ophalen voor ons laatste diner in deze lodge en in Botswana.
Het eten is in buffetvorm dus voor ieder wat wils. Lekker lokaal eten met een lekker koel drankje erbij. Het smaakte weer heerlijk. Ook die toetjes (taart met ijs onder andere).
We nemen nog een bakje thee en gaan dan terug naar onze kamers.

Daar maken wij nog even het reisverslag van vandaag gereed en zetten de dagen die jullie hebben moeten missen ook gelijk online.
Zo nu zijn jullie weer helemaal bij! Veel leesplezier in ieder geval.

We hebben weer veel mooie dingen gezien vandaag.

De temperatuur was perfect, graadje of 40.

Om 23.15 uur gaan de luiken dicht bij ons.

Bedankt voor jullie lieve reacties en vele lieve groetjes van ons uit Botswana.

We genieten nog steeds met volle teugen, al hoewel het nu wel erg snel gaat hoor die laatste paar dagen (nog maar even niet teveel aan denken).
Veel liefs en dikke knuffel van ons en welterusten voor jullie in het koude Nederland.

• 07 Oktober 2016 - 23:28

Frank & Anita:

Hoi hoi,

Leuk jullie verhalen weer te lezen.
    Jullie zien veel en genieten volop.....
    Het was weer gezellig je ff te spreken vandaag op WhatsApp meis.
    Nog ff en we zien elkaar weer.

Dikke knuffel xxx

• 08 Oktober 2016 - 11:08

Hans & Jeannette :

Hoi Rychard en Bianca jullie hebben weer veel moois gezien. Vooral die bootsafari is weer een aparte ervaring. De reis begint inderdaad al aardig op te schieten. Het zal wel afkicken worden in Nederland.
    Groetjes Hans en Jeannette

• 09 Oktober 2016 - 13:38

Pa En Ma:

jullie hebben weer van alles beleefd en gezien.nog een paar dagen en het is weer vootbij.tot gauw in het koelere nederland. pa en ma.